Sök:

Sökresultat:

44 Uppsatser om Gode män - Sida 1 av 3

Gode mannens förvÀntningar i sin yrkesroll : Rollteori i arbetsuppdraget med ensamkommande asylsökande barn

Denna uppsats handlar om gode mÀn i UmeÄ som arbetar med asylsökande ensamkommande barn och de förvÀntningar som de har i sin yrkesroll. I denna uppsats anvÀnds kvalitativa intervjuer för att fÄ information om gode mÀnnens förvÀntningar och rollteorier för att förstÄ innebörden av dessa förvÀntningar. TvÄ intervjuer gjordes och resultatet visar att gode mÀn i UmeÄ har rollkonflikter mellan dem och andra aktörer, och Àven inom sig sjÀlva. UtifrÄn rollteorier uppstÄr vissa situationer i deras yrkesutövande som kÀnnetecknas av rollkonflikter Detta tycks bero pÄ en del otydliga arbetsuppgifter med ocksÄ pÄ att det kan vara svÄrt att skilja pÄ gode mansrollen och en mamma/papparoll. Detta kan exempelvis visa sig i en svÄr situation nÀr gode mannen dels ska stötta och hjÀlpa men Àven förhÄlla sig professionellt till beslutet..

Gode mÀn för ensamkommande flyktingbarn En kvalitativ undersökning med fokus pÄ professionalitet och makt

Mitt syfte med denna uppsats var att synliggöra de gode mÀnnen för ensamkommande flyktingbarn och ge en förstÄelse för vad uppdraget innebÀr. Jag ville ge en inblick i de gode mÀnnens situation och instÀllning till uppdraget. För att ta reda pÄ detta stÀllde jag frÄgan: Vad innebÀr det att vara god man för ensamkommande barn med avseende pÄ professionalitet och makt?Jag genomförde intervjuer med fem gode mÀn för ensamkommande flyktingbarn. Intervjuerna analyserade jag sedan med hjÀlp av nÄgra teorier och begrepp som jag fann relevanta.

Barns bĂ€sta i asylprocessen - Gode mĂ€ns och Överförmyndarförvaltningens roller gentemot ensamkommande, asylsökande barn i Malmö kommun

Syftet med denna uppsats Ă€r att studera tre gode mĂ€ns och Överförmyndarförvaltningens roller i förhĂ„llande till ensamkommmande, asylsökande barns rĂ€ttigheter och behov. Studien fokuserar Ă€ven pĂ„ relationen mellan dessa. UtifrĂ„n lagar och riktlinjer beskrivs deras relation till tre barnperspektiv. Studien Ă€r kvalitativ och baseras pĂ„ intervjuer med representanter frĂ„n Överförmyndarförvaltningen och tre av Malmö kommuns sju gode mĂ€n. Intervjuerna analyseras utifrĂ„n dessa perspektiv och tre begrepp.

Att ha en förÀlder som god man : en kvalitativ studie om fem personer med utvecklingsstörning och deras relation till sin gode man

Studiens syfte var att öka kunskapen och förstÄelsen för hur det fungerar att ha en förÀlder som god man utifrÄn den enskildes perspektiv. De frÄgestÀllningar som lÄg till grund för syftet rörde hur relationen pÄverkades av att förÀldern var god man, hur personen upplever sitt beroende av förÀldern och fördelar och nackdelar med förÀldern som god man. I studien anvÀndes socialkonstruktionismen som visar pÄ omgivningens betydelse, interpersonell makt och integreringsteorin. Fem kvalitativa intervjuer ligger till grund för undersökningen. Till intervjuerna anvÀndes en temainriktad intervjuguide för att underlÀtta.

"Man fÄr ju inte ha för stort hjÀrta" : Gode mÀns komplexa roll i mötet med de ensamkommande flyktingbarnen

Under Är 2009 kom 2 250 ensamma barn till Sverige. Deras orsak till flykt Àr mÄnga, men det kan bland annat ha att göra med krig, förföljelse, tortyr med mera. NÀr de kommer till Sverige fÄr de en god man som ska trÀda in i vÄrdnadshavarens stÀlle. Under hösten 2009 gjordes tretton djupintervjuer med gode mÀn för ensamkommande barn i en stor kommun och i en liten kommun. Studiens syfte var att undersöka hur rollen som god man för ensamkommande barn fungerar samt hur den kan se ut och upplevas av de gode mÀnnen sjÀlva. Studien undersökte ocksÄ vilka likheter respektive skillnader som finns i uppdraget som god man beroende pÄ kommunstorlek.

Det nörvÀndiga föreningslivet : Diskursen om medborgare och demokrati i Sverige under 2000-talet

Det svenska föreningslivet och den föreningsmÀnniska som bÀr den, framstÀlls bÄde i offentliga utredningar och i forskningsrapporter som viktiga grundstenar för demokratin i Sverige. I uppsatsen undersöker jag denna hur denna diskurs formas i offentliga utredningar och i tidningsmedia. Vilken bild av föreningsliv och demokrati framtrÀder i texterna och hur framstÀlls den gode medborgaren som bÀr denna demokrati ? I analysen framtrÀder tre teman som understödjer denna diskurs; - det goda föreningslivet, - det hotade föreningslivet och - den gode medborgaren. Samtidigt som föreningslivet beskrivs som en viktig förutsÀttning för demokrati, uttalas ocksÄ en stark oro för att föreningsdeltagandet sjunker och vad det kan betyda för framtiden.

Den gode lÀraren : en kvalitativ studie av fyra lÄgstadielÀrares syn pÄ den gode lÀraren och den egna lÀrarrollen

The aim of this study was to examine how the interviewed primary teachers in two schools situated in the Stockholm area understand themselves as teachers in relation to their image of the good teacher. The research questions were: How do the informants discuss their image of the good teacher? How do the informants describe their own role as a teacher?A qualitative method, by interviews made with four primary teachers, was used to collect data for the examination. The results from the interviews were analyzed and discussed from the theories and earlier research concerning the role of the teacher and what they describe as the good teacher. The theoretical connection of this study was based on the theories of Vygotsky, Piaget, Bruner, Dewey, Dreikurs, Kounin and Glasser concerning the relationship between the role of the teacher and learning.

Tyst i klassen : En studie om regler, procedurer och den gode lÀraren pÄ gymnasiet.

Arbetets utgÄngspunkter belyser empiriskt hur naturkunskapslÀrare arbetar pÄ gymnasielaborationer med regler och procedurer samt vad som utmÀrker den gode lÀraren. Arbetets undersökning skedde pÄ ett kvalitativt sÀtt med hjÀlp av observation och intervju. Fyra naturkunskapslÀrare medverkade i undersökningen varav tre kvinnor och en man. NÄgra intressanta resultat som undersökningen visade var att samtliga lÀrare i undersökningen poÀngterade variationen vid tillsÀgningar nÀr regelbrott uppstod. LÀrarna i studien menade bland annat att om lÀrarna anvÀnde samma tillsÀgelse t.ex.

God man Àr som en spindel i nÀtet : En kvalitativ studie om gode mÀns roll och deras relation till ensamkommande barn, ur gode mÀns perspektiv

This study is about a guardian ad litem mission, role and relation to unaccompanied children. On the basis of qualitative interviews the study aims to understand the trustees? role and relation to unaccompanied children. We chose to interview nine trustees to achieve a better insight of the trustees roll. We analyzed the interviews and tried to gain a better knowledge about a guardian ad litem mission, role and relationship to unaccompanied children with role theory and concepts off pastoral power and trust.

Den onde, den gode och den fule : Jakten pÄ den goda lÀroboken i Religionskunskap A

I Den onde, den gode och den fule. Jakten pÄ den goda lÀroboken i Religionskunskap A Àmnar vi att undersöka hur religionerna hinduism och buddhism presenteras i tre lÀromedelsböcker i Religionskunskap A för gymnasiet, samt hur vÀl Skolverkets styrdokument och en skola för alla förankras i dessa framstÀllningar. Vi har anvÀnt oss av en komparativ analysmetod dÀr vi har jÀmfört och stÀllt de tre lÀromedelsböckerna i relation till varandra för att kunna belysa deras likheter och skillnader. De teorier vi har anvÀnt oss av Àr: analytisk/positivistisk och hermeneutisk/dialektisk kunskapssyn, induktion, deduktion och abduktion samt ett etnocentriskt och genusrelaterat perspektiv. Teorierna bidrar till ett djup och en bredd i vÄr analys och belyser den mÄngfald som de tre lÀromedelsböckerna visar.

Den onde, den gode, den osynlige : En lÀroboksanalys om synen pÄ kalla krigets aktörer i historielÀroböcker för gymnasiet frÄn 1960-talet till idag.

Denna uppsats behandlar hur aktörerna under det kalla kriget framstÀllts, och framstÀlls, i historielÀroböcker för gymnasiet frÄn 1960-talet fram till idag. Syftet med undersökningen Àr att behandla hur aktörerna i kalla kriget framstÀlls. Det vill sÀga vilka som ses som aktiva i form av aktörerna öst och vÀst samt vilka attribut som tillskrivs de olika aktörerna i de olika lÀroböckerna över tid. Efter attribut delas sedan aktörerna in i tre teman; den onde, den gode, den osynlige. Det Àr ocksÄ uppsatsens syfte att redovisa hur mycket plats som ges Ät kalla kriget i lÀroböckerna.

Sm 144 Gursten : En smÄlÀndsk runsten frÄn tidig vikingatid

I denna uppsats undersöks Gurstenstenen, en smÄlÀndsk runsten frÄn tidig vikingatid. Syftet Àr att granska tidigare lÀsningar och tolkningar och revidera dessa dÀr det behövs, samt att utifrÄn en sannolik tolkning av inskriften sÀga nÄgot om dess sakliga bakgrund och syfte. Eftersom studien syftar till att lÀsa och förstÄ text utgÄr metoden frÄn en beskrivning av lÀsandet som psykologisk process. I varje del av detta arbete har den mest sannolika lösningen valts utifrÄn en jÀmförelse med annat runmaterial. Resultatet innebÀr en nylÀsning och -tolkning av en av inskriftens rader.

Att behöva hjÀlp för att Àta

I Sverige har personer som Àr i behov av omfattande stöd i vardagen rÀtt till assistans, en tjÀnst som utförs av personliga assistenter. Den vedertagna benÀmningen av funktionshindrade i behov av assistans Àr brukare. Det som skiljer yrket personlig assistent frÄn övriga vÄrdyrken Àr att det inte krÀvs en formell yrkesutbildning. Eftersom den personliga assistenten Àr en del av brukarens privatliv Àr personkemi och personlig kompetens faktorer som ofta vÀger tyngre Àn formell utbildning. Den personliga assistenten assisterar brukaren i de vardagliga sysslorna, vilket innefattar bland annat, planering, matlagning och assistans vid mÄltider.

HÄkon den godes saga : en studie av den fornskandinaviska kultens aktörer

Uppsatsens syfte Àr att undersöka litteraturen efter agenterna och deras handlingar vid de religiösa sammankomsterna, i Tröndelag, sÄ som det beskrivs av Snorre Sturlason i ?HÄkon den Godes saga? Följande frÄgor fokuseras:Hur ser det rituella gÀstabudet ut i Snorres text?Vilka var det som agerade i den fornskandinaviska kulten och varför?Vad sÀger kÀllorna om rituella gÀstabud och kultfunktionÀrer?Speglar texten autentiska traditioner?.

Den gode sprÄkinlÀraren : En intervjuundersökning

Denna undersökning Àr en intervjuundersökning med inlÀrare av svenska som har lyckats lÀra sig grunderna i svenska pÄ kort tid. Intervjuerna syftade till att ta reda pÄ vilka faktorer som har varit gynnsamma för inlÀrarna i deras inlÀrning av svenska. Resultatet visar att det Àr komplext vilka faktorer som spelar in nÀr man ska lÀra sig ett nytt sprÄk. Av intervjuerna kan man dra slutsatsen att motivation Àr en av de tyngsta faktorerna för dessa inlÀrares inlÀrning av svenska. Tidigare sprÄkkunskaper och eventuellt Àven sprÄkbegÄvning kan ocksÄ ha bidragit till inlÀrningen..

1 NĂ€sta sida ->